Előző cikkünkben kicsit átnéztük mi is az a domain, és miként működik, viszont egy nagy kérdés még mindig felmerül, mely domént válasszuk mikor új oldalt szeretnénk.
A domain választás a weboldalkészítés első nagy mérföld köve, mivel ezt fogjuk utána valószínűleg mindenhol megadni, ezáltal az címnek érdemes olyannak lennie amelyt mi is szívesen használunk.
A címünk meghatározásár két lehetőségünk van. Találunk egy jó domaint beregisztráljuk, majd valamely termékünkhöz felhasználjuk. Én legtöbbszőr ezt szoktam alkalmazni, mivel sokszor egy jó, ütős domain hatására megfogalmazódik bennem egy ötlet amelyet megvizsgálok és amennyiben a profilomhoz kapcsolódik akkor amikor lesz időm megvalósítom.
Van már egy szolgáltatás, vagy termék tervünk, és ahoz szeretnénk alkotni egy jó weboldalt, ehez keresünk megfelelő címet.
Mikor eldöntjük, szükségünk van egy doménre érdemes pár egszerű szabályt betartani.
Már jó ideje lehetőség van az ékezetes domének használatára, amely nagyon jól hangzik, kimondva, viszont a felhasználók megszokták az ékezet nélküli nevek használatát, és mi hiába mondjuk valakinek, hogy énoldalam.hu címre menjen fel, ők nagy valószínűséggel az enoldalam.hu címet fogják végül begépelni. Ékezetes domaineket csak és kirázólag akkor javasolok regisztrálni ha:
Semmiképp nem javasolt a kötőjeles domének használata, ha belegondolunk, azonnal rá is jöhetünk ennek mikéntjére. Felhív egy kedves ügyfél aki még nem ismeri a weboldalunkat, mi javasoljuk számára keresse meg ott a szükséges információkat, és telefonban lediktáljuk a címünket. Az-én-oldala.hu esetében ha csak gyorsan lediktáljuk, hogy: „azénoldalaponthu” akkor az ügyfél szépen ki is felejti az oldal címéből a kötőjeleket így máris nem találja az oldalunkat.ha pedig helyesen adjuk meg a címet akkor „azkötőjelénkötöjeloldalaponthu” elég fárasztó tud lenni. Az ügyfél a kötőjelet már el is felejti, ezáltal legközelebb lehet nem is talál fel az oldalunkra, ellenben lehet egy konkurencia okos volt és ellophatja az ügyfelünket kötőjel nélküli oldalcím begépelésével.
Végső következtetés: NE használjunk kötőjelet.Hasonló a helyzet min a kötőjellel, ügyfél lehet számmal vagy betűvel írja, más találatot kaphat, a számokat az emberi agy nehezebben jegyzi meg, így később már nem biztos, hogy megtalálja az oldalunkat.
Következtetés: Számok használata csak egyedi esetekben ajánlatos, illetve ha domén nevünk azonos a cégnévvel és abban szám is szerepel.Most, hogy már nagyon sok hibás domaint kiszűrtünk jöhet a megfelelő megtalálása. Egy weboldal címnél nagyon fontos, hogy ha valaki meghalja azonnal tudja összekötni a mi vállalkozásunkkal, legyen mondanivalója. A domén ne legyen túl hosszú, és könnyen megjegyezhető legyen.
Cégnév esetén csak akkor alkalmazzuk a cégformát a domain végén, ha anélkül már van foglalva weboldal cím amely nem a miénk.Én ügyfeleimnek a piacuktól függően javasolok domén nevet. Ha egy vendéglátó egység Magyarországon üzemel mindenképp .hu végződést javasolok. Amennyiben a cég elsődleges piaca az EU akkor érdemes .eu végződésű nevet választani oda angol nyelven felrakni a tartalmat, esetleg az angol oldalunkra irányítani, de a magyar partnerek számára mindenképek javasolt a .hu végződés.
.com .net végződések használata pedig csak a legritkább esetben javasolt, mivel a nemzetközi domainek másabb kezelésben valósulnak meg mint a magyarok. A magyar doménnevek elsősorban a tulajdonost védik, míg a nemzetközi nevek a regisztrátort. Utóbbi esetben a regisztrátor alkalmazhatja a LOCK státuszt amely hatására más regisztrátor a tulajdonos kérésére sem tudja a domént elvinni, így az eltűnt nem törődöm regisztrátorok miatt weboldalunk 60-90 napra is kieshet mivel törlés előtti parkolás státuszba kerülhet, addig se az e-mailezésünk se a weboldalunk nem fognak megfelelően működni.
Végül egy kis vizsgálatot érdemes megtenni mielőtt domaint keresünk. Sokszor esnek ügyfelem azon hibába, hogy olyan domént regisztrálnak amely kimondva félreérthető lehet ezáltal más oldalra kerülhet az érdeklődő, esetleg könnyen elütött verzióban másnak van weboldala, ez akár legyen kamu vagy becsapós. Mielőtt a kiválasztott domaint beregisztráljuk próbáljuk magunkba elmondani, és megfigyelni félreérthető e a domén, mennyire könnyű elgépelni és ha igen az elgépelt formában van e másik cég. Többes szám vagy egyéb ragot teszünk a végére akkor rag nélküli verzióban létezik e másik cím. Ezek megtekintésére egy nagyon egyszerű megoldást tudok adni. Írjuk be a google keresőjébe a kiválasztott domain nevünket és nézzük meg mit javasol a beírt cím helyére.
Egyszer láttam egy céget, amelyre valószínűleg valaki jól rábeszélte, hogy milyen jó lesz neki beregisztrálta a nagy városok neveit, mely után –papír.hu végződés szerepelt.
Összesen 250 feletti ilyen domén lett regisztrálva egyszerre, ez még egy olcsó szolgáltatónál is több mint 600.000Ft-ba került két évre. A domainek mögé természetesen nem kerül sose tartalom, csak sok pénzt dobtak ki az ablakon. Miért is csinálták ezt?
Azt gondolták majd google számára ez jót tesz, csak ennyi domainhez külön keresőoptimalizálás és linképítés is szükséges. Javasolt 1 domain használata.
Ékezet, írásjel és szám nélküli, lehetőség szerint értelmes magyar szó, vagy jól hangzó mozaik szó .hu végződéssel. Olyan amelyet Mi magunk is szívesen mondunk ki, nincs illetve ha kimondjuk nem értik félre. (Figyelem: félreértés oka lehet akár beszédhiba is, raccsolunk, vagy pöszék vagyunk, lehet ennek hatására másképp értik). A választott domén ne legyen túl hosszú, de könnyen megjegyezhető. Érdemes ránk utaló nevet adni. Nem szükséges több domén, egy termékhez, szolgáltatáshoz, céghez elegendő egy megfelelően kiválasztott név.
Üzemelteti a Wiking Számítástechnika Kft.
Az oldal készült: motor verzióján